OVER INCLUSIE

OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . tekst: kArin jAhromi Met UDL naar inclusief onderwijs op 27 mei organiseerde ecIo (expertisecentrum Inclusief onderwijs) een online studiemiddag over ‘ontwerpen van exclusieve(re) leerroutes met udl’. Vanuit I&W kon er helaas niemand bij aanwezig zijn. Gelukkig wilden martine Hoefeijzers en ditte Ilbrink - die deze middag leidden – ons wel bijpraten over wat udl is en hoe dit zorgt voor echt inclusief onderwijs. M 22 artine Hoefeijzers en ditte Ilbrink werken bij cInop als onderwijsadviseur binnen het team flexibilisering. stichting cInop is een onderwijskundig advies- en onderzoeksbureau voor ‘een leven lang ontwikkelen’, waarvan ecIo een expertisecentrum is. martine houdt zich met name bezig met beroepsonderwijs en good-practice voorbeelden binnen hbo en universiteit. ditte is onderwijsadviseur. diversiteit als uitgangspunt udl staat voor universal design for learning. letterlijk vertaald: universeel ontwerp voor ‘het leren’. Het staat voor een manier van onderwijs geven waarbij diversiteit van studenten het uitgangspunt is. Kort gezegd bereik je dit door de inzet van flexibele doelen, methoden, materialen en evaluatienormen. daarmee kom je tegemoet aan de verschillende behoeften van studenten en kun je effectief inclusief onderwijs bieden. Het uitgangspunt bij udl is feitelijk: gepersonaliseerd onderwijs voor elke student. en dus ook de student met een fysieke beperking, de zwangere, mantelzorgende of neurodivergente student. om het principe van udl wat concreter te maken komt het voorbeeld voorbij van de speciale lift of de ijzeren ‘oprijplaat’ voor de student in een rolstoel. dat leek mij een goed voorbeeld van 'universeel ontwerp'. Het tegendeel is het geval. dit zijn namelijk aanpassingen nadat een gebouw al klaar is. bij het ontwerp is dus niet voldoende aan mensen in een rolstoel gedacht. met udl voorkom je dit soort te late aanpassingen. Want je houdt in het onderwijsontwerp al rekening met diversiteit. maatwerk en persoonlijke leerroutes Flexibilisering van het onderwijs is een voorwaarde voor het toepassen

23 Online Touch OVER INCLUSIE Home


You need flash player to view this online publication